Ziemniak jest jednym z podstawowych warzyw wykorzystywanych w kuchni polskiej. Mogą stanowić bazę dania, lub być jedynie dodatkiem. Mimo że zwyczajowo kojarzą się raczej z tłustymi, wysokokalorycznymi potrawami, to ziemniaki same w sobie kaloryczne nie są. Stają się tuczące dopiero w połączeniu z innymi, tłustymi dodatkami. Poza tym są niezwykle bogate w beta-karoten, potas, fosfor i witaminę C oraz nieco mniejsze ilości witamin K, H, i B. Poza walorami zdrowotnymi, tym co nas do nich przyciąga jest oczywiście smak. Ziemniaki są wyjątkowo wdzięcznym produktem, dzięki temu, na jak wiele sposobów można go przyrządzić. Chociaż mają one zasłużone miejsce w polskiej, tradycyjnej kuchni, to często decydujemy się na zagraniczne przepisy lub na nowoczesne wydania receptur sprzed lat.

Najpopularniejsze formy przyrządzania ziemniaków

Oczywiście w niniejszym zestawieniu nie mogłoby zabraknąć frytek. Królowa kuchni fast food przeszła również do kuchni slow oraz zawsze i wszędzie znajdzie swoich popleczników. Zależnie od upodobań można je przyrządzić na wiele różnych sposobów, a jedynie niektórymi z nich są: frytki belgijskie, czyli grube słupki ziemniaka czy „łódeczki” tj. większe kawałki ziemniaka pokrojone w kształt przypominający łódeczkę, by łatwiej nabierać nią sos. Doskonale nadają się jako side do burgerów, tortilli czy wrapów.

Poza tym – chipsy. Kupowane w plastikowych opakowaniach zawładnęły sercami smakoszy ziemniaków. Dzisiaj, coraz więcej osób decyduje się na samodzielne przygotowanie ziemniaczanych chipsów, by doprawić je zgodnie ze swoim smakiem i by uniknąć niepożądanych dodatków w postaci nadmiaru soli czy barwników.

Na trzecim miejscu podium ex aequo znajdują się ziemniaczane puree oraz ziemniaczki w mundurkach. Doskonale sprawdzają się jako dodatki do mięs czy sałat. Można je doprawić tak, by dopasować je do głównego elementu na talerzu i modyfikować smak pod własne upodobania.

Należy jednak przyznać, że jakkolwiek przygotowane, są po prostu pyszne. Nawet zwykłe ziemniaki z wody, posypane koperkiem mogą sprawić, że danie nabierze głębi i będzie bardziej sycące oraz bogate w wartości odżywcze.