Praca, która opiera się na wysiłku fizycznym, wymaga dostarczenia odpowiedniej treści pokarmowej oraz kaloryczności, która pozwoli na efektywną realizację zadań. Posiłki powinny być zróżnicowane i wysokokaloryczne. W potrawach tego typu nie powinno brakować węglowodanów, białka oraz tłuszczu. Należy również zadbać o to, aby składniki, z których są przygotowane posiłki, były świeże. Najgorszym posiłkiem dla takiej osoby będzie tak zwany „gotowiec” z marketu, który najlepsze co ma do zaoferowania to puste kalorie.

Na jakie dania może sobie pozwolić osoba pracująca fizycznie?

Aktywność fizyczna pochłania z organizmu ogromne ilości energii, dlatego posiłki osoby wykonującej taką pracę powinny obfitować w wysokiej jakości, pełnowartościowe produkty. Wiąże się to z możliwością częstszego spożywania posiłków, na które większość osób nie może sobie pozwolić, jeśli myśli o zachowaniu aktualnej wagi ciała. Chodzi tu oczywiście o uwielbiane przez wszystkich specjały street-foodowe. Burger jest potrawą, która ma wszystkie niezbędne składniki, ważne dla osoby pracującej fizycznie. Najłatwiej przyswajalną treścią pokarmową są węglowodany, czyli cukry. Można je znaleźć w świeżo wypieczonej bułce, czy ziemniaczkach (frytkach). Te makroskładniki w pierwszej kolejności posłużą jako paliwo dla organizmu. Tłuszcze obecne w mięsie czy serze zapewnią długotrwałą siłę niezbędną do wykonywania pracy fizycznej. Proces trawienia i wchłaniania tłuszczy jest zdecydowanie dłuższy od węglowodanów, dzięki czemu energia jest stopniowo dozowana i rozłożona w czasie. Białka natomiast są niezbędne w procesie regeneracji i odbudowy tkanki mięśniowej. Podczas intensywnej pracy fizycznej mięśnie ulegają „spalaniu”. Aby je odbudować, organizm potrzebuje protein, które w dużej ilości obecne są w mięsie czerwonym.

Jak jeść, aby sobie nie zaszkodzić?

Należy pamiętać o tym, że niespożytkowane kalorie są szkodliwe – mogą powodować nadwagę i otyłość. Ilość i jakość konsumowanego jedzenia trzeba dopasować do indywidualnych potrzeb. Osoba drobnej postury nie będzie mogła zjeść tyle samo, co wykonujący podobną pracę rosły mężczyzna. Pomimo tego, że aktywność fizyczna w pracy działa na korzyść osób lubiących dobrze zjeść, we wszystkim trzeba umieć zachować umiar i rozsądek. Takie działanie pozwoli cieszyć się smakiem ulubionych potraw, jednocześnie dbając o zdrowie i dobre samopoczucie.